Hogyan gyorsította fel a COVID19 a vendéglátás és a szállodaipar technológiai fejlődését?
Az elmúlt évben a COVID19 hatására a vendéglátóipari vállalkozásoknak alkalmazkodni kellett az új helyzethez. Új stratégiára volt szükség, példátlanul nőtt a digitális technológiák alkalmazása a szálláshelyeken, éttermekben. Bár a járványhelyzetnek reméljük a közeljövőben enyhül a hatása, a technológiai fejlődés nem áll meg. Azok cselekedtek jól, akik elsajátították azokat az alapvető képességeket, amelyek ismerete eddig nem volt meg, nem volt rá szükség. 2020 március előtt a meetingek szinte kivétel nélkül a tárgyalóasztalok mellett zajlottak, ma már a Zoom, a Meet vagy az egyéb alkalmazások használata vált mindennapossá. Nézzünk néhány új technológiai megoldást, melyet Justin Pierce az ausztráliai Torrens Egyetem innovációs igazgatója állított össze.
- Intelligens szobák, AI hangsegédek
Az elmúlt években a nagyobb szállodaláncok elkezdték használni a mesterséges intelligenciát. Az Amazon Echo és az Alexa használatával intelligens szobákat alakítottak ki, amelyek segítenek a hangvezérlésben. Tompíthatod a fényeket, állíthatod a hőmérsékletet, információt szerezhetsz a helyi látnivalókról. Az érintés nélküli szolgáltatások közül az AI concierge igazán izgalmas. Ezzel nem csak diszkrét és biztonságos szolgáltatást nyújtanak a vendégeknek, de fontos adatokat is gyűjthetnek. A robotok használata a szállodákban még kevés helyen érhető el. Ám van ahol már dolgozik humanoid robot, amely a vendégeket segíti különböző hasznos információkkal.
2. Gépi tanulás, AI rendszerek
A gépi tanulás, a big data és az AI rendszerek már most is központi szerepet játszanak az online keresőmotorok és foglalási alkalmazások iparágban. Ezek a technológiák nagy segítséget nyújthatnak az újraindulásnál. Íme néhány példa a szálláspiacról:
- Automatizált bevételkezelő eszközök (kereslet előrejelzés, foglaltsági arány modellezése) ez kifejezetten fontos a költségek minimalizálása, a profit maximalizálása miatt. Ilyen például az Aiosell (automatizált bevételkezelő és szállodamenedzsment rendszer)
- Fejlődő foglalási és keresési adatbázis (az OTA óriások használják) „Deep learning” a felhasználói preferenciák megismerése érdekében. A fejlesztők már új adatbázisokat építenek a gépi tanulás és a legfrissebb AI technológia felhasználásával. A Fetch.ai nemrég bemutatta az Autonomus AI Travel Agent hálózatát. Ez lehetővé teszi, hogy a világ 770.000 szálláshelyén foglalhassunk szobát. A vendégek aktiválják a saját “mesterséges intelligencia ügynöküket”, amely a nevükben keres, megismeri a preferenciáikat, megtalálja az elérhető legjobb árat.
- Még személyesebbé válik az élmény. A prediktív személyre szabás nem csak a mikro-targetált marketingben használható, hanem extra profit szerzésre is, olyan termékeket ajánl a megfelelő személyeknek, amire szükségük van. Az Accor például gépi tanulási rendszert vezetett be, hogy a korábbi foglalási magatartás alapján tegyen ajánlatot.
Miért fontosak az új technológiai megoldások a szállodaiparban?
- automatizált revenue menedzsment
- mikro-targetált marketing
- ár előrejelzés
- szezonális igények előrejelzése
- személyre szabott foglalási és keresési motorok
- személyre szabott vendégélmény
Virtuális valóság
A virtuális valóság szerepe is nőtt a COVID hatására. Az Ascape VR utazási iroda alkalmazásletöltései 60%-kal növekedtek. Virtuális sétákat tehetünk nemzeti parkokban, múzeumokban, szállodákban. A legextrémebb számomra a 6 napos Machu Picchu kirándulás, amelyet a kanapédról élhetsz át. Természetesen ez sosem fogja pótolni a valós élményeket, ám a vágyakozás időszakában kifejezetten hasznos. Ezen kívül azoknak okozhat élményeket, akik korlátozva vannak a mozgásban.
Mobilalkalmazások szerepének növekedése
Nem meglepő talán, hogy az ételkiszállítás az élelmiszer kiszállítás sosem látott méreteket ölt, amelyeket alkalmazások segítségével érhetünk el. Segíti az érintésmentes vásárlást. Szállodák is használnak ilyen megoldásokat. Magyarországon is van okoshotel, ahol bejelentkezhetünk, kommunikálhatunk a személyzettel, kinyithatjuk a szobát, megnézhetjük a szolgáltatásokat.
Növekvő érintés nélküli megoldások a vendéglátásban, szállodákban
Néhány étterem a papír alapú étlapot QR kóddal elérhető menülapra cserélték. Én ezzel személyesen a Felix Kitchen étteremben találkoztam Budapesten, de elérhető a Screbo-nál is (a lenti képen látható). A szállodákban az előző bekezésben említett alkalmazás a liftben is használható, amely által elkerülhető a hívógomb és az emelet gomb megnyomása.